Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
20 marca 2025

TOYOTA GAZOO Racing z kolejnymi innowacjami napędowymi i wersjami kultowych aut z linii GR

TOYOTA GAZOO Racing podsumowuje osiągnięcia w motorsporcie i jego wpływ na produkcję samochodów. Wśród nowości zespołu znalazły się: GR Yaris M Concept z centralnym silnikiem turbo 2.0, GR Yaris z automatyczną skrzynią biegów przeznaczony na wyścig Nürburgring 24 Hours, prototypowy GR Yaris Aero Package z pionowym hamulcem oraz GR Supra A90 Final Edition jako szczytowe osiągnięcie dwumiejscowego modelu coupé.

Od kiedy w 2007 roku powstała TOYOTA GAZOO Racing (TGR), konsekwentnie realizuje swoją misję poddawania pojazdów skrajnym testom w motosporcie, gdzie technologiczne granice są nieustannie przesuwane, a współdziałanie zespołowe stanowi fundament sukcesu. Ta filozofia zrodziła się podczas pierwszych występów na legendarnym torze Nürburgring i rozwinęła w rajdowych mistrzostwach świata, zawodach cross-country oraz wyścigach długodystansowych. Wkraczając w rok 2025, wierna swojej bezkompromisowej strategii TGR podejmuje jeszcze ambitniejsze wyzwania i wprowadza w życie pionierskie koncepcje.

TOYOTA GAZOO Racing ponownie na Nürburgring

Kultowy tor Nürburgring, który jest uważany za jeden z najtrudniejszych na świecie, zajmuje wyjątkowe miejsce w historii Toyoty. W 2007 roku Akio Toyoda (występujący w sportach motorowych jako Morizo) wraz ze swoim mentorem i mistrzem kierownicy Hiromu Naruse wybrali 24-godzinny wyścig na tym niemieckim obiekcie jako idealny test dla swojej koncepcji tworzenia aut.

TOYOTA GAZOO Racing po sześcioletniej nieobecności powraca na słynny tor pod szyldem ROOKIE Racing, by zmierzyć się w długodystansowej serii Nürburgring Langstrecken Serie (NLS) oraz w czerwcowym dobowym klasyku Nürburgring 24 Hours. Równolegle zespół będzie także rywalizować w japońskich zawodach Super Taikyu Series. We wszystkich tych zmaganiach zawodnicy poprowadzą GR Yarisa wyposażonego w automatyczną, ośmiobiegową przekładnię GAZOO Racing Direct. Innowacyjna skrzynia umożliwia błyskawiczne redukcje przełożeń, pozwalając kierowcom skoncentrować się na prowadzeniu, a doświadczenia wyścigowe przyczynią się do dalszego udoskonalenia tej technologii.

GR Yaris Aero Package

Prototyp GR Yaris Aero Package wzbogacono o sześć specjalistycznych komponentów aerodynamicznych, stworzonych we współpracy z kierowcami wyścigowymi. Pojazd zyskał zdecydowanie bardziej drapieżny, sportowy wygląd. Na szczególną uwagę zasługuje tylny spojler z możliwością ręcznej regulacji położenia, który znacząco podnosi osiągi i stabilność auta. Zmodyfikowano również przedni i tylny zderzak oraz dodano wloty powietrza na masce i błotnikach usprawniające przepływ powietrza wokół nadwozia. Wewnątrz zamontowano pionowy hamulec ręczny.

GR Supra A90 Final Edition

GR Supra A90 Final Edition to ekskluzywna edycja limitowana demonstrująca maksimum potencjału w zakresie radości z prowadzenia i precyzji kierowania. Pojazd otrzymał zmodyfikowany silnik trzylitowy, którego osiągi zwiększono z 340 KM (250 kW) do imponujących 441 KM (324 kW), przy jednoczesnym wzroście maksymalnego momentu obrotowego z 500 Nm do 571 Nm. Ten wyczynowy model osiąga zawrotną prędkość maksymalną 270 km/h.

W tej specjalnej wersji limitowanej zastosowano znaczące ulepszenia układu jezdnego. Są to zawieszenie KW oferujące duże możliwości dostosowania siły tłumienia, udoskonalony mechanizm kierowniczy, 19” układ hamulcowy Brembo oraz szersze opony o zwiększonej przyczepności.

TOYOTA GAZOO Racing ogranicza emisje w motorsporcie

TOYOTA GAZOO Racing prowadzi testy technologii wspierających mobilność neutralną klimatycznie oraz zrównoważoną przyszłość motorsportu. Zespół aktywnie promuje alternatywne napędy i paliwa w sporcie, realizując wielokierunkową strategię Toyoty umożliwiającą klientom redukcję emisji bez względu na miejsce zamieszkania.

We wszystkich seriach mistrzowskich TGR stosuje zrównoważone paliwa. GR Yaris Rally1 w WRC oraz GR010 HYBRID w WEC wykorzystują w pełni odnawialne paliwa, natomiast GR DKR Hilux EVO w Rajdzie Dakar napędzany był paliwem Repsol zawierającym 70% odnawialnych komponentów.

Toyota eksperymentuje również w motorsporcie z wodorem, czego przykładem jest GR Corolla H2 zespołu ROOKIE Racing. Potencjał wodorowych silników spalinowych w rajdach i wyścigach demonstrują koncepcyjne modele GR Yaris H2 oraz GR H2 Racing Concept.

W 2025 roku TOYOTA GAZOO Racing będzie kontynuować badania i rozwój w motorsporcie, trzymając się swojej filozofii doskonalenia samochodów poprzez rywalizację i skupienie na doświadczeniach kierowcy.